Van mensen met psychische aandoeningen en psychosociale beperkingen

Openheid en lerende houding succesfactoren bij samenwerking in krachtwijk

Openheid van de betrokkenen ten aanzien van nieuwe partijen en nieuwe ideeën en het samen leren organiseren zijn kenmerkend voor het succes van samenwerking in de wijk. Dat is een van de uitkomsten van een promotie-onderzoek door Ali Karatas, die zijn proefschrift op 11 april in Utrecht zal verdedigen.
Openheid en lerende houding succesfactoren bij samenwerking in krachtwijk

Van onderop organiseren is de titel van zijn proefschrift.  Voor zijn promotieonderzoek naar de samenwerking tussen de lokale overheid en civil society organisaties in krachtwijken ten behoeve van de ontwikkeling van sociaal kwetsbare jongeren, nam Ali Karatas de ontwikkeling van de samenwerking in de Utrechtse wijk Hoograven als uitgangspunt.

Tegen de achtergrond van een veranderende beleidscontext waarin zelforganisatie en bewonersinitiatieven in de wijk worden gestimuleerd door de (lokale) overheid, hebben uitvoerende professionals en vrijwilligers van Voetbal Vereniging Hoograven, wijkwelzijnsorganisatie Stichting Portes, Brede School Hoograven, Jongerenwerk Utrecht (JoU), buurtmoskee Essalaam en wijkbureau Zuid van de gemeente Utrecht de handen ineengeslagen. Zij hebben vijf teams van professionals en vrijwilligers gevormd die samen met kinderen en jongeren in de wijk aan het werk gaan. Voor de talentontwikkeling van de kinderen in de wijk lijkt voetbal, vanwege de populariteit onder zowel jongens als meisjes, daar een geschikt middel voor te zijn.
Karatas laat zien dat de openheid van de betrokkenen ten aanzien van nieuwe partijen en nieuwe ideeën en het samen leren organiseren kenmerkend zijn voor het succes van deze samenwerking in de wijk. Hoewel het tijd en moeite kost en de nodige spanningen oplevert, laten de betrokken vrijwilligers en professionals telkens weer nieuwe partijen met nieuwe ideeën toe. Ze staan er voor open van elkaar te leren. De kracht in deze samenwerking is dat men vanuit een gezamenlijke ambitie en visie aan de ontwikkeling van het kind werkt.

Bron: Universiteit Utrecht

Handelsversie proefschrift: SWP