Van mensen met psychische aandoeningen en psychosociale beperkingen

Over de ontwikkeling van herstelacademies

In dit artikel willen we eerst teruggaan naar de wortels van het ontstaan van de herstelacademies in Engeland en daarna iets dieper ingaan op de Nederlandse situatie.

Vervolgens zullen we aangeven welke keuzes volgens ons gemaakt moeten worden bij het initiëren van een herstelacademie. We reageren op enkele keuzes die in Nederland zijn gemaakt, die duidelijk verschillen van die van de Engelse recovery colleges. Aan het slot benoemen we enkele risico’s van de Nederlandse benadering. Wij, Harrie van Haaster en Julie Repper, schrijven dit artikel als deelnemers van een Europees Erasmus-project over herstel- en empowermentacademies. In het kader hiervan worden academies opgericht in Duitsland, Polen, Italië en Bulgarije.

De Engelsen spelen hierin een grote rol. Het concept van de herstelacademie (recovery college) is ontstaan in Engeland. De Engelsen stellen hun kennis over de ontwikkeling van recovery colleges ruimhartig ter beschikking. Het Instituut voor Gebruikersparticipatie en Beleid (IGPB) doet vanuit Nederland mee.

Harrie van Haaster en Julie Repper 

Lees verder op pagina 13 van het decembernummer van Participatie en Herstel. Nog geen abonnee? Klik dan hier.