Van mensen met psychische aandoeningen en psychosociale beperkingen

Kwaliteitskompas. Integraal verbeteren van zorg

De kwaliteitsafdeling van Kwintes ontwikkelde de afgelopen jaren samen met organisatieadviesbureau Q-Consult Zorg een toekomstbestendig kwaliteitsbeleid dat is uitgemond in een eigen kwaliteitsmodel. In dit artikel wordt het Kwaliteitskompas toegelicht en de zoektocht ernaar en de worsteling ermee in de praktijk beschreven. Kwintes en Q-Consult Zorg delen in deze bijdrage hun ervaringen en reflecteren erop.

Kwaliteit van zorg opnieuw ingevuld​

‘Help ons aan een toekomstbestendig kwaliteitsbeleid, waarin de focus van álle medewerkers op goede zorg ligt’. Met die vraag klopte Kwintes, instelling in de ggz en maatschappelijke opvang (jaarlijks 8.000 cliënten) eind 2014 aan bij Q-Consult Zorg. Samen zijn zij op zoek gegaan naar wat ze verstaan onder kwaliteit en onder beleid. Daarbij kregen het adviesbureau en de kwaliteitsafdeling van Kwintes de vrijheid niet om een beleidsstuk te schrijven, maar wel om creatief te onderzoeken hoe kwaliteit weer van de cliënt én de zorgprofessional kon worden. Deze zoektocht leidde naar het Kompas goede zorg (zie figuur 1). Een model, waarin de cliënt écht centraal staat en door een integrale blik laat zien hoe een zorgorganisatie zich kan organiseren om dit voor elkaar te krijgen. Het Kompas laat helder zien waar álle medewerkers samen aan werken, hoe ze dat doen en wat er concreet van hen verwacht wordt. Dit leidt tot transparante resultaten.

Lees het artikel verder via deze pagina of op pagina 23 van het maartnummer van Participatie en Herstel. Nog geen abonnee? Klik dan hier.