Of dit Herstelspel meerwaarde heeft bij het herstelgericht werken met deze doelgroep werd onderzocht in een pilotonderzoek naar de ervaringen van cliënten en behandelaren met het spel. Deze bijdrage gaat over wat er gebeurt als het spel gespeeld wordt en wat cliënten erover vertellen.
Achtergrond: LVB in de ggz
De laatste jaren is steeds duidelijker geworden dat er bij veel mensen die in de ggz worden behandeld, naast psychische problemen ook sprake is van een zwakbegaafdheid of een lichte verstandelijke beperking (ZB/LVB). Percentages uit recent onderzoek met de SCIL (een screeningsinstrument op een vermoeden van ZB/LVB) variëren van 27% op poliklinieken, rond de 40% binnen de FACT-teams en klinische opname-afdelingen, tot bijna 70% binnen de langdurige verblijfsafdelingen (Nieuwenhuis et al., 2021; Nieuwenhuis et al., 2017). In de huidige ggz is de herstelbenadering leidend geworden. Herstel wordt gezien als een persoonlijk proces van beter leren leven met (ernstige) psychische gezondheidsproblemen en omvat behalve het herstel van psychische klachten of symptomen (klinisch herstel) ook maatschappelijk en persoonlijk herstel. Het is een uniek, niet-lineair proces met veel kenmerken en verschillende fasen (Anthony, 1993; Davidson, 2012; Leamy et al., 2011; Van Weeghel et al., 2019). Er zijn aanwijzingen dat mensen met een ZB/LVB minder goed herstellen en minder profiteren van een reguliere ggz-behandeling gericht op herstel, als er onvoldoende aanpassingen gedaanworden vanwege hun ZB/LVB (Smits et al., 2020).
Lees de complete editie via deze pagina. Nog geen abonnee? Klik dan hier.